CLASSE OBRERA
- Obtén l'enllaç
- X
- Correu electrònic
- Altres aplicacions
GALLO ROJO
Indomables, una historia de Mujeres Libres
/ Indomáveis, uma história de Mulheres Livres (pt/it)
TERESA CLARAMUNT
“En el orden moral, la fuerza se mide por el desarrollo intelectual, no por la fuerza de los puños. Siendo así, ¿por qué se ha de continuar llamándonos sexos débil? (…) El calificativo parece que inspira desprecio; lo más, compasión. No, no queremos inspirar tan despreciativos sentimientos; nuestra dignidad como seres pensantes, como media humanidad que constituimos, nos exige que nos interesemos más y más por nuestra condición en la sociedad. En el taller se nos explota más que al hombre, en el hogar doméstico hemos de vivir sometidas a capricho del tiranuelo marido, el cual, por el solo hecho de pertenecer al sexo fuerte, se cree con derecho de convertirse en reyezuelo de la familia (como en la época del barbarismo) (…) Hombres que se apellidan liberales los hay sin cuento. Partidos, lo más avanzado en política, no faltan; pero ni los hombres por sí, ni los partidos políticos avanzados se preocupan lo más mínimo por la dignidad de la mujer”.
Tura Tusell publicat a
Teresa Claramunt
Pionera del feminisme obrerista català
Moltes
han sigut les dones que han trencat els límits de l’àmbit
domèstic i han participat activament de la història política del
nostre país per tal de defensar uns drets bàsics per a elles;
moltes han sigut també les que han quedat silenciades per la
historiografia. Recuperar
la biografia d’aquestes dones no només ha de ser un compromís per
treure-les de l’oblit, sinó que ens ha de permetre redescobrir el
nostre passat i redefinir-lo d’una manera completa,
tenint en compte tots els seus protagonistes.
Teresa
Claramunt va ser una dona obrera que va lluitar en els anys en que es
forjava el moviment anarquista català, al costat d’uns dels
personatges més importants de l’obrerisme del nostre país, com
Fernando Terrida, Antoni Gurri i altres. Ella
no només va desobeir les regles morals destinades a oprimir les
dones, sinó que va iniciar una teorització feminista que
seria la base d’aquelles dones que van protagonitzar la Segona
República i que van lluitar, després, contra el franquisme.
Al llarg del
segle XIX, Catalunya va viure un intens procés d’industrialització
que es va focalitzar principalment a la costa central catalana.
Importants nuclis urbans veien com la seva població augmentava per
l’arribada d’immigrants provinents del camp, que buscaven
oportunitats de treball en la nova indústria tèxtil; alhora,
l’arribada de tantes famílies propiciava la creació de noves
fàbriques. És així com Sabadell es convertí en un dels principals
nuclis industrials del país, i és que el 1850 ja comptava amb
milers de teixidors.
Teresa
Claramunt va néixer el 4 de juny de 1862 en una família
proletària. El
seu pare, Ramon, era fill d’una família immigrant, i la seva mare,
Joaquina Creus, era filla de Sabadell. El matrimoni va tenir cinc
fills, i Teresa n’era la segona. Poc després del seu naixement, la
família es va haver de traslladar per qüestions laborals a
Barbastre (Aragó), on visqueren deu anys.
En
aquesta ciutat, Teresa va rebre educació fins als 10 anys. La
Ley Moyano del 1857 establia
una clara diferència entre l’escolarització femenina i masculina,
i limitava
l’ensenyament de les nenes a la religió i les tasques domèstiques,
una educació destinada a la maternitat. Aquest
fet marcarà molt la vida de la Teresa, que sempre viurà com un
greuge la manca d’instrucció en comparació als seus companys,
situació que intentarà revertir els primers anys del seu activisme
obrerista. En aquest sentit, una de les seves principals reclamacions
per aconseguir la igualtat entre gèneres serà la formació de les
dones de la mateixa manera que els homes.
La
implicació de Ramon Claramunt amb el republicanisme federal va
obligar a la família a traslladar-se de nou a Sabadell el 1875.
Després del Sexenni Democràtic, la fi de la Primera República i la
restauració de la monarquia que feia preveure una nova repressió,
el pare de Teresa, que havia estat milicià de Voluntarios de
la Libertad, preferí emigrar per evitar possibles detencions.
De
nou a Sabadell, Teresa
i la seva germana s’incorporaren a la fàbrica on el seu pare era
l’encarregat.Tot
i que sembla que en un primer moment la seva dedicació fos de xinxes
de fàbrica—normalment
nens i nenes petits, encarregats d’escombrar i ajudar a altres
tasques—, hi
acabaria essent teixidora.
En aquell moment, la jornada laboral era d’onze hores diàries, amb
una enorme diferència salarial entre homes i dones.
La
difusió de la màquina de vapor, que permetia mecanitzar els telers,
va permetre un nou creixement industrial a la dècada dels 70; procés
que va anar acompanyat d’una feminització
de les plantilles en les indústries tèxtils,
com una aposta dels fabricants per mantenir els salaris baixos. És
així com la mà d’obra femenina va esdevenir fonamental en les
fàbriques tèxtils de finals del XIX, tot i que el
pas de la dona per la fàbrica es concebia com a transitori,
ja que quan es casaven i tenien fills acostumaven a dedicar-se
exclusivament a les tasques domèstiques, seguint el patró
patriarcal imperant a l’època. La mateixa Teresa, uns quants anys
més endavant, deixarà la fàbrica un cop casada.
Paral·lelament
al creixement industrial de la ciutat, també va
augmentar la consciència obrera i l’organització popular.
A Sabadell, ja hi trobem una tradició sindical des d’abans de La
Gloriosa, i una forta adhesió a l’Associació Internacional de
Treballadors (AIT). El
societarisme era la forma habitual d’organització obrera a la
vil·la vallesana, molt influït pel cooperativisme, i que pretenia
acabar amb el paternalisme que suposaven les societats mixtes d’amos
i treballadors.
Com explica Laura Vicente al seu llibre sobre Claramunt, va ser
durant aquesta dècada dels 70 que a Sabadell es va produir una forta
radicalització del moviment obrer amb el naixement del sindicalisme,
vinculat a la Federación de Trabajadores de la Región Española
(FTRE). Aquesta federació era d’ideologia anarquista
col·lectivista, i apostava per la via legalista com a forma per
crear un moviment de masses fort. Rebutjava així la clandestinitat i
la violència (propaganda pel fet) de l’anarco-comunisme, molt
present a Andalusia. Al
territori català, tot i l’existència de petits grups autònoms
propers a l’anarquisme andalús, la majoria del moviment es
desenvolupà al voltant de l’anarquisme col·lectivista,
i moltes de les societats obreres de Sabadell —Societat de
Teixidors de Llana, Societat de Filadors de Llana, Societat de
Teixidors Mecànics… — van federar-se a la FTRE. Tota aquesta
organització obrera culminaria amb la vaga
de les set setmanes.
El maig de
1883, la Unió de Treballadors de la Llana, integrada a la FTRE, va
realitzar dues assemblees generals de treballadors que van acabar amb
la convocatòria d’una vaga general sota la reivindicació de la
jornada laboral de vuit hores. Més de 12.000 obrers van secundar la
vaga, que van poder aguantar durant set setmanes fins que, el 17 de
juny, va ser desconvocada. Va ser la important repressió la que la
va fer fracassar: els dirigents de la mobilització van ser
empresonats, les associacions obreres prohibides, i molts obrers
acomiadats. Aquesta derrota va debilitar enormement l’obrerisme
organitzat al voltant de la FTRE i va provocar que els treballadors
s’allunyessin de les societats obreres. Els anys posteriors, el
moviment de la ciutat vallesana es va caracteritzar per una forta
desorganització i una minsa capacitat d’incidència.
Un
dia després de l’inici de la vaga, es
convocà una assemblea general de dones, que tenia com a objectiu
mobilitzar també les treballadores, que sovint es quedaven al marge
dels conflictes obrers.
És possible que Teresa participés en aquesta assemblea. El fet que
Claramunt fos acomiadada després de la vaga ens mostra que hi tingué
un paper important. Laura Vicente resumeix la participació de Teresa
Claramunt en aquesta mobilització de la següent manera: “Teresa
Claramunt participó en la huelga y destacó en las asambleas de su
fábrica y en las reuniones generales que se produjeron durante la
huelga. A pesar de ser una mujer muy joven y desconocida en los
ambientes societarios (aunque es posible que fuera conocida por ser
la hija de un activo republicano como era su padre), pudo formar
parte del comité de huelga debido a la escasa, pero importante,
movilización de las mujeres”.
És
evident que l’experiència
de la vaga va ser el punt de partida de l’activisme societari de
Claramunt.
A partir d’aquesta mobilització, la jove teixidora es va apropar
als dirigents de la vaga, lligats a la FTRE. Entre aquests
activistes, Teresa conegué a Antoni Gurri—teixidor de Granollers
que ja comptava amb un cert protagonisme dins del moviment obrer de
Sabadell—, amb qui es casà el gener de 1884. Els primers anys de
casada, Teresa Claramunt utilitzarà el cognom del seu marit i
firmarà ella mateixa el seus escrits com a Teresa Claramunt de
Gurri. Més tard, però, renunciarà
a aquest cognom i criticarà les dones que ho facin, ja que
considerava que era un signe de dependència i esclavitud.
Tot
i aquesta reflexió posterior, Teresa es va deixar, en els primers
anys de matrimoni, influenciar pel seu marit, i s’apropà així als
cercles societaris que ell freqüentava. Són
en aquests primers anys de matrimoni que, de la mà de Gurri, Teresa
Claramunt abraçarà les tesis anarquistes, alhora
que iniciarà una fèrria defensa de les dones treballadores i
preconitzarà la seva organització.
Capçalera
del setmanari Los desheredados, exemplar publicat el 7 de juliol de
1883.
Com a
conseqüència del fracàs del 1883, el moviment obrer sabadellenc va
perdre força i capacitat d’actuació. Davant d’aquesta situació,
alguns obrers, entre ells Claramunt i Gurri, decidiren fundar
l’Ateneu Obrer, que pretenia ser el centre del moviment anarquista
de la ciutat per tal de reorganitzar-lo. En aquest context, Teresa
començà a publicar regularment a Los
desheredaros, propagant les idees bakuninistes.
Teresa
Claramunt, veient la necessitat d’involucrar la dona en la lluita
—també com a via per a l’emancipació i l’apoderament de les
dones—, fomentà la creació d’organitzacions femenines que
promoguessin la mobilització d’aquestes. Aquest és el cas de la
Sección Varia de Trabajadoras Anarcocolectivistas de Sabadell, que
va firmar la seva acta de constitució l’octubre de 1884 a l’Ateneu
Obrer i que es va federar també a la FTRE. Les cares visibles
d’aquesta organització foren Federación López, que destacava per
la seva formació en gènere, exposant un discurs amb idees de
Proudhon i de Bakunin, i Teresa
Claramunt que, per contra, tenia un discurs molt més senzill, fruït
de la pròpia experiència i sense una base teòrica important, cosa
que la feia més propera a la resta de dones.
Un
dels pilars bàsics del discurs feminista de Teresa, plasmat a la
seva obra La
mujer. Consideracions generales sobre su estado ante las
prerrogativas del hombre, era l’anticlericalisme,
ja que defensava que l’Església imposava unes estrictes normes
morals i socials que oprimien la dona i impedien el seu alliberament.
Alhora que apostava per la igualtat
en l’educació i per la supressió de la dualitat moral per
aconseguir la igualtat entre homes i dones.
D’aquesta
manera, reivindicava
la instrucció de les dones com a arma pel seu alliberament.
Defensava el col·lectivisme també en aquest aspecte, i considerava
que les dones havien de compartir els seus coneixements entre elles
per superar la situació d’aculturació d’aquestes. Segons
Claramunt, la lluita contra el capitalisme era el que permetia
dignificar la dona, i això era el que acabaria amb la idea que la
dona era inferior.
Tot i la
breu vida de la Secció —desapareguda el 1885—, aquesta va
permetre a Teresa iniciar-se a la tasca propagandística. És així
com començà a aparèixer com a oradora en celebracions i mítings,
sovint a l’Ateneu Obrer.
Claramunt
també reafirmà el seu compromís militant i participava en
assemblees de la FTRE en un moment en el que la federació estava en
crisi. Després de reafirmar la línia anarcocol·lectivista al
Congrés de Barcelona, per mirar de consolidar l’organització, les
diferències entre la FTRE i l’obrerisme català —que apostava
per una organització més lliure i radical— s’evidenciaren el
1887 en un Congrés Comarcal en el qual la Teresa participà. Això
comportà la desaparició definitiva de la FTRE el 1888.
El
setembre d’aquest mateix any va néixer Proletaria Libre, la filla
del matrimoni Gurri-Claramunt. La nena va morir cinc mesos més tard
d’una pulmonia. Durant el temps de vida de la petita, Claramunt va
abandonar tota la tasca propagandística que havia realitzat els anys
anteriors, cosa que destaca la
importància de la maternitat per la sindicalista, també molt
present en els seus discursos feministes.
La mort de la filla degué afectar molt al matrimoni, que ja no
tornarà a realitzar actes a Sabadell i es perdrà el seu rastre fins
el 1891 a Barcelona.
La
Barcelona de l’última dècada del segle XIX va ser protagonitzada
per una forta radicalitat social, conseqüència d’un moviment
anarquista força consolidat, tot i les divisions entre els
col·lectivistes bakuninistes i els anarcocomunistes propers a
Kropotkin. Fruit d’aquesta conflictivitat social, el govern va
iniciar una dura repressió i persecució dels moviments socials, i
entre aquests i especialment, de l’anarquisme. És en aquest
ambient en el que Teresa
esdevingué una oradora i propagandista molt popular a Barcelona i
les rodalies, intervenint en nombrosos mítings organitzats per
diferents grups anarquistes,
i va realitzar el seu primer viatge com a oradora per terres
valencianes, on causà un enorme furor. Teresa abandonava l’esfera
privada i se situava còmodament a l’esfera pública, que sempre
havia estat vetada a les dones, convertint-se en una autèntica
oradora de masses.
En
aquesta nova etapa a Barcelona, Claramunt participarà de la creació
d’altres organitzacions femenines. La primera d’aquesta, i
l’única clarament anarquista, serà la Agrupación de
Trabajadoras, l’any 1891. Després vindran la Sociedad Autónoma de
Mujeres (1889-1892) i la Asociación Librepensadora de Mujeres, el
1896. Aquestes dues últimes no eren obreristes, cosa que demostra
que Teresa
defensava, en els seus primers anys, la confluència de l’anarquisme
amb altres corrents lliurepensadors, sobretot en qüestió de gènere.
Durant
els últims anys de la dècada dels 80 i tota la dècada del 90,
l’anarcocomunisme va anar guanyant terreny al col·lectivisme arreu
d’Europa. Recordem que a Espanya la FTRE, principal organització
anarcocol·lectivista, ja havia desaparegut. La repressió
institucional que feia inviables grans organitzacions
anarquistes va fer créixer aquest anarcocomunisme, que apostava per
l’acció directa —negociacions directes entre treballadors i
fabricants sense la interferència de l’estat— i la propaganda
pel fet —ús de la violència com a eina de lluita. En
aquest nou context van néixer a tot Europa, i també a Catalunya,
petits grups anarquistes clandestins que organitzaven atemptats
terroristes contra el que consideraven els pilars bàsics de l’ordre
establert:
la burgesia —i el govern com a representant dels seus interessos—
i l’Església.
D’aquesta
manera, l’any 1891 a Barcelona s’inicià un període amb
freqüents atacs terroristes, que van anar acompanyats d’una forta
repressió. Aquesta persecució institucional, que tenia com a
objectiu debilitar el moviment anarquista, va acabar també
afectant Claramunt,
que va
ser detinguda per primer cop el febrer de 1893 després d’un míting
estudiantil al Teatre Calvo-Vico —on
Teresa ni tant sols havia entrat ja que la policia hi havia negat
l’accés a les dones—. La detenció va suposar quasi un any de
presó per l’oradora, i després d’aquesta en vingueren d’altres,
cosa que afectà la seva tasca propagandística i la féu
desaparèixer pràcticament de la vida pública.
El juny de
l’any 1896, durant la processó del Corpus de l’Església de
Santa Maria del Mar a Barcelona, es va produir l’explosió d’un
artefacte que va provocar sis morts i quaranta-quatre ferits. El
govern, seguint les demandes dels sectors més conservadors, va
suspendre les garanties constitucionals i va imposar l’estat de
guerra, que va permetre dur a terme una forta repressió
indiscriminada contra tot allò que posés en dubte l’ordre social
establert: van ser detingudes més de quatre-centes persones, tancats
els principals diaris o setmanaris d’esquerres i detinguts els seus
redactors.
Tot
i que Claramunt i Gurri ja no vivien a Barcelona, van ser detinguts
per la Guàrdia Civil al seu domicili de Camprodon,
on s’havien traslladat per qüestions laborals. Ella va ser
traslladada a la presó de dones i ell al Castell de Montjuïc, amb
la resta d’homes detinguts. S’iniciava així el Procés de
Montjuïc, la repressió governamental més important contra
l’anarquisme català.
Tres
mesos més tard, a causa del seu mal comportament, Teresa també va
ser traslladada a Montjuïc. Cal dir que, Claramunt va ser l’única
dona d’entre els vuitanta-quatre processats per aquell cas.
Allà va viure reclosa en aïllament i incomunicació, cosa que
l’afectà enormement: les seves idees es radicalitzen arran de la
seva estada al Castell, i la Teresa de després del Procés tindrà
un discurs molt més trencador i revolucionari, defensarà un
anarquisme “pur” i rebutjarà la confluència amb altres
moviments, no com havia recolzat en un passat.
Informe
realitzat per la Inspecció de Seguretat de Barcelona per tal
d’identificar militants anarquistes.
Finalment,
el juliol de 1897, Claramunt, Gurri i altres anarquistes van ser
absolts, però amb l’obligació de marxar del país.
El 9 d’agost d’aquell any, Cánovas del Castillo va morir a mans
de l’anarquista Angiolollo, que es venjava així dels fets de
Montjuïc.
Gurri i
Camprodon tornaren a Barcelona el 1898, just quan el moviment obrer
iniciava una contundent campanya per a la revisió del Procés de
Montjuïc, amb l’objectiu d’intentar treure de la presó els
anarquistes que encara hi eren. Aquesta campanya, dirigida per
Lerroux però amb la participació de diferents forces socials
(anarquistes, socialistes, republicans, maçons…), va tenir un gran
ressò mediàtic. L’abril de 1900 el govern de Silvela va decretar
la commutació de la pena dels anarquistes empresonats, una acció
que permetia frenar la campanya sense establir un decret d’amnistia
i sense revisar el procés. Tot i que amb aquest gest el govern
pretenia frenar la greu crisi que encarava el sistema de la
restauració, aquesta s’aguditzà, i la inestabilitat política
serà ja permanent fins a la Dictadura de Primo de Rivera.
Durant els
primers anys del nou segle, el moviment obrer es trobava dispers, amb
enfrontaments constants entre les diferents tendències obreristes i
sense una clara organització. Tot i així, els primers conflictes
laborals del nou segle van aparèixer ben d’hora: el maig del 1901
va esclatar un conflicte amb els treballadors del tramvia —que va
suposar una nova detenció per Teresa en donar-los suport—, i el
desembre es va iniciar una vaga dels serradors mecànics sota la
reivindicació de la jornada de nou hores. Aquesta segona
mobilització va rebre molts suports, i després d’un míting el 16
de febrer de 1902 —en el qual Teresa intervingué— es va cridar a
la vaga general en solidaritat als serradors.
Teresa,
que llavors ja s’havia separat de Gurri i tenia una nova relació
amb Leopold Bonfaulla, serà
una de les cares visibles de la mobilització. Més
de 100.000 treballadors la secundaren, cosa que la convertí en una
de les vagues més multitudinàries d’Europa. La vaga va acabar
fracassant i es desconvocà el 24 d’aquell mateix mes, a causa, en
part, de la manca organitzativa del moviment obrer. Les conseqüències
van ser molt dures i van acabar d’esborrar el moviment obrer
organitzat: es van tancar diaris (entre ells El
Productorimpulsat
per Claramunt), es van clausurar locals de societats obreres i altres
centres obrers i es van detenir al voltant de 370 persones, entre les
quals hi havia la parella Claramunt-Bonafulla.
L’anarquisme
culpava de la derrota de la vaga de 1902 als plantejaments
reformistes de masses, i poc a poc s’anava obrint pas pel nou
sindicalisme anarquista, que s’acabaria configurant uns anys més
endavant. Teresa
Claramunt no se sentia còmode amb les noves tendències anarquistes
que començaven a consolidar-se, ja que creia que eren massa
moderades i no eren revolucionàries. A
més, cal tenir en compte que Teresa no havia tornat a treballar des
del seu primer casament, fet que també l’allunyava de
l’organització obrera. L’antiga teixidora havia apostat per la
carrera propagandística i publicista, i ja era una autèntica
agitadora de masses.
Durant
aquesta primera dècada del XX, l’anarcosindicalisme va guanyar
força dins dels replantejaments teòrics que s’estaven duent en el
si del moviment anarquista. D’aquesta manera, i com diu Teresa
Abelló, “el 1907 les societats obreres catalanes van fer un pas
decisiu en el procés de modernització, al qual no era aliena la
influència del sindicalisme revolucionari francès, en fundar a
Barcelona l’agrupació Solidaritat Obrera”. Tot i que en un
primer moment Teresa, la seva parella i altres anarquistes històrics
van veure amb bons ulls aquesta nova federació, de seguida se’n
van allunyar, argumentant que havia agafat una deriva revisionista
que la desviava de l’anarquisme pur que tant els representava a
ells. El canvi generacional era evident, i Teresa
Claramunt no es veia representada en el nou panorama anarquista
català.
El 1909 es
va produir el que la historiografia ha anomenat la Setmana Tràgica,
una revolta popular que sota la bandera de l’anticlericalisme i
l’antimilitarisme va fer sortir a una gran massa de gent al carrer,
en contra de la lleves forçades al Marroc. De seguida s’hi van
sumar els obrers i van convocar vaga general el 26 de juliol. A
partir d’aquest moment es varen desencadenar els fets més
violents, sovint protagonitzats per dones, que cremaven esglésies i
formaven barricades als carrers. Teresa Claramunt va participar dels
aixecaments populars, però no va esdevenir la cara visible de la
revolta i no va oferir una imatge pública protagonista durant
aquesta, a causa de la seva marginació per part de la direcció de
Solidaritat Obrera.
Un
cop l’Exèrcit va aturar l’aixecament, es va produir una enorme
repressió —2.500 detinguts i 5 persones executades—. Uns dies
després, el ministeri de Governació va decretar el desterrament
d’uns quaranta anarquistes, amb la voluntat d’evitar futurs
conflictes. Entre aquests es trobaven Teresa Claramunt i Leopold
Bonafulla. La parella va haver de deixar Barcelona i separar-se, ja
que havien estat destinats a llocs diferents.Claramunt
va anar a Saragossa, on ràpidament va integrar-se en els cercles
anarquistes,
mentre que a Barcelona es fundava, de la mà de Solidaritat Obrera,
la Confederació Nacional del Treball (CNT),
consolidant definitivament l’anarcosindicalisme com a forma
d’organització de l’anarquisme.
En
un Congrés de la CNT a Barcelona, el setembre de 1911, es va decidir
traslladar el Comitè Nacional a Saragossa, ciutat on encara residia
Teresa Claramunt. La CNT va convocar una vaga general el 1911, en
solidaritat als vaguistes de Bilbao i en contra de la Guerra del
Marroc. Teresa
Claramunt es va “reconciliar” amb aquesta nova generació
anarquista i va participar en un míting de la Federació Obrera,
en el qual es va convocar oficialment la vaga. Amb el míting ja
finalitzat, els obrers van sortir al carrer a manifestar-se i es van
produir els primers enfrontaments amb la Guàrdia Civil, que
acabarien amb la mort de dos obrers i amb la detenció d’uns quants
més, entre ells, de nou, Teresa Claramunt.
El
Tribunal Militar va condemnar a Teresa Claramunt a la pena de mort, i
va ingressar a la Presó de Predicadors, on li van rebaixar la pena a
tres anys de presó.
El 1913 el Govern va decretar una amnistia, i Teresa va poder sortir
de la presó. Aquesta última estada empresonada la va fer emmalaltir
molt, i va sortir amb una salut molt feble: li va iniciar una
paràlisi que ja l’acompanyaria fins la seva mort.
Després
de sortir de la presó es va dirigir a Maó on va viure uns mesos,
col·laborant amb el setmanari El
Provenir del Obrero, però
aquest va desaparèixer el 1914 i Teresa va anar a viure a Sevilla. A
partir d’aquell moment, la seva activitat propagandística va
quedar enormement reduïda arran de l’estat de la seva
malaltia. Els
següents anys, entre 1914 i 1923, Teresa va viure a Sevilla,
Saragossa i Barcelona, gairebé sense aparició pública i cada cop
més tancada a casa. Durant aquests anys l’anarquisme, ja
organitzat, començaria a protagonitzar una forta mobilització
obrera i un conjunt de vagues generals que tingueren el seu punt
culminant el 1919 amb la vaga de la Canadenca, que aconseguia la
reivindicació història de la jornada laboral de vuit hores. No
obstant això, les tensions entre patronal i obrerisme continuarien
en augment i es materialitzarien amb el pistolerisme, fins a arribar
a una violència extrema.
A
partir de 1924, la malaltia es va accelerar i li va impedir poc a poc
la mobilitat física, fins a quedar immobilitzada en una cadira de
rodes. Entre 1924 i 1931 va quedar reclosa a la seva casa de
Barcelona, i amics, entre ells Federica Montseny, la visitaven
sovint. Finalment va
morir l’11 d’abril de 1931 amb 68 anys d’edat, i va ser
enterrada el 14 d’abril. Aquell dia es proclamava la Segona
República.
Desapareixia
una de les figures cabdals de la nostra història, i la pionera
del feminisme obrerista anarquista,
com l’anomena Vicente. La seva consciència de classe, ja des de
ben petita, a causa de la primerenca entrada a la fàbrica, la va
enquadrar dins d’un moviment obrerista, l’anarquista
concretament, que la marcaria per la resta de la vida. Destacà en
aquest moviment, no només per la seva tasca orgànica, sinó per
trencar-hi els estereotips de gènere, convertint-se en una de les
dones més populars de la classe obrera.
Això
no li va ser fàcil, i va arriscar tot el que tenia per lluitar per
canviar l’ordre de les coses. Prova d’això és que va haver de
viure nombroses detencions —amb el Procés de Montjuïc com a punt
culminant d’aquestes—, quasi sempre acompanyada d’homes; va
perdre cinc criatures i va emmalaltir de manera irrecuperable. El seu
pensament també va anar condicionat per tots aquests aspectes, ja
que, com ella mateixa deia, la
seva base teòrica era la seva pràctica diària, la seva
experiència.
Lligat a això cal fer èmfasi també que el seu aprenentatge va ser
autodidacta.
En
definitiva, Teresa
Claramunt va destacar per la seva personalitat, el seu temperament i
les seves idees innovadores en matèria feminista,
en una època en la qual les dones tot just començaven a trencar i
pensar com trencar les seves cadenes. Aquest fet, acompanyat de la
seva reiterada acció en el terreny del moviment obrer, li atorga una
posició destacada en la Catalunya del darrer terç del XIX i primer
terç del XX. Com diu Vicente, “aquest és el valor i l’actualitat
que té el coneixement de la vida d’una dona que morí fa més de
setanta anys”.
- Obtén l'enllaç
- X
- Correu electrònic
- Altres aplicacions
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada